Friday, January 8, 2010

...kita merancang, Tuhan yang menentukan...

“Saya, yang bernama …………… menginginkan anda …………untuk menjadi isteri saya. Saya bukan siapa-siapa. Saya hanya manusia biasa. Buat masa ini saya mempunyai pekerjaan. Tetapi saya tidak tahu apakah kemudiannya saya akan tetap bekerja. Tapi yang pasti saya akan berusaha mendapatkan rezeki untuk mencukupi keperluan isteri dan anak-anakku kelak. Saya memang masih menyewa rumah. Dan saya tidak tahu apakah kemudiannya akan terus menyewa selamanya. Yang pasti, saya akan tetap berusaha agar isteri dan anak-anak saya tidak kepanasan dan tidak kehujanan. Saya hanyalah manusia biasa, yang punya banyak kelemahan dan beberapa kelebihan. Saya menginginkan anda untuk mendampingi saya. Untuk menutupi kelemahan saya dan mengendalikan kelebihan saya. Saya hanya manusia biasa.”

Petikan di atas, saya "copy" dari laman web kegemaran saya www.bersamasuzana.blogspot.com, satu laman web yang banyak memberi motivasi kepada saya untuk terus bersabar dan kuat dalam menghadapi ujian dan dugaan yang mendatang dalam hidup ini. Petikan di atas nampak seperti tiada maknanya, tetapi untuk wanita seperti saya, petikan tersebut memberikan impak yang besar terhadap persepsi saya mengenai seorang lelaki bergelar suami.
Pada usia seperti saya, ibu bapa, adik beradik, malah makcik2 dan pakcik2 mula merisik2, bertanya2, dan mengusik2 mengenai calon yang bakal menjadi pembimbing, peneman, dan penyeri hidup saya. Bukan niat di hati untuk merahsiakan calon yang sedang berada di hati ini, tiada sedikit pun rasa untuk menyembunyikan identiti lelaki yang sedang bertakhta di jiwa ini, tetapi kerana apa jua yang akan berlaku, apa jua yang akan terjadi dan apa jua yang ditakdirkan, semuanya adalah ketentuan Tuhan. Manusia hanya mampu merancang, selebihnya itu urusan Yang Maha Esa untuk menentukannya.

"Paling penting, biar setinggi mana cinta dan rindu anda, serahkan segalanya kepada Yang Maha Esa. Mohon agar jodoh anda adalah yang terbaik untuk anda, yang dapat menyayangi anda seadanya dengan jujur dan ikhlas, yang dapat membimbing anda ke jalan yang diredhai Ilahi dan paling penting, dapat menerima keluarga anda seperti keluarganya sendiri. Bila anda berserah, apa juga ujian mendatang, anda akan tetap pasrah, insyaAllah!!"

Kata-kata di atas ini, saya jadikan panduan dalam menghadapi hari yang bakal mendatang. Segalanya saya serahkan kepada Allah, apa jua yang ditetapkan untuk saya, saya redha dan saya sentiasa berdoa agar saya mempunyai kekuatan untuk menerima takdir yang ditentukan. Memang benar, kita perlu menyerahkan segalanya kepada Allah. Dialah penentu segalanya.

Dengan nama Allah,Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
Ya Allah...
Seandainya telah Engkau catatkan, dia milikku tercipta buatku, satukanlah hatinya dengan hatiku, titipkanlah kebahagiaan antara kami, agar kemesraan itu abadi
Ya Allah...Ya Tuhanku yang Maha Mengasihi...
Seiringkanlah kami melayari hidup ini, ketepian yang sejahtera dan abadi, maka jodohkanlah kami
Tetapi Ya Allah...
Seandainya telah Engaku takdirkan, dia bukan milikku, bawalah dia jauh dari pandanganku, luputkanlah dia dari ingatanku, dan peliharalah aku dari kekecewaan
Ya Allah Ya Tuhanku yang Maha Mengerti...
Berikanlah aku kekuatan, menolak bayangannya jauh ke dada langit, hilang bersama senja yang merah, agar ku sentiasa tenang, walaupun tanpa bersama dengannya
Ya Allah Yang Tercinta...
Pasrahkanlah aku dengan takdirMu, sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan, adalah yang terbaik untukku, sesungguhnya Engaku Maha Mengetahui, segala yang terbaik buat hambaMu ini
Ya Allah...
Cukupkanlah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku, di dunia dan di akhirat, dengarlah rintihan dari hambaMu yang daif ini, janganlah Engaku biarkan aku bersendirian, di dunia ini mahupun di akhirat, menjuruskan aku kearah kemaksiatan dan kemungkaran, maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman, agar aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup, kejalan yang Engkau redhai, dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh dan solehah
Ya Allah...
Berilah kami kebahagiaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat, dan peliharalah kami dari azab api neraka
AMIN... AMIN... AMIN...
YaRabbal'aalamiin..

No comments:

Post a Comment