Tuesday, January 19, 2010

Anak-anak mak da besar rupanya...

Hari ini aku stay back kat office, deadline da dekat..masih banyak tax computation yang aku belum review. Pagi tadi da beritahu mak yang aku balik lambat, takpelah...takyahlah telepon mak...

Sedang aku siap-siap nak balik, handphone berbunyi...kedengaran ringtone untuk panggilan daripada keluarga...mesti mak telepon ni, dah agak da. Mak bertanyakan pukul berapa aku akan balik...dah siap-siap nak balik dah pun, lagi setengah jam sampai la rumah. Pastu mak cakap, adik tak balik lagi, dari tadi try telepon tak dapat-dapat. Masuk mesin kata mak. Aku pun trylah telepon adik, masuk voicemall, takde bateri agaknya, pastu aku hantar mesej, pending. Confirm takde bateri la tu.

Aku sampai rumah, mak dengan ayah sedang bersenang-senang duduk berdua-duaan (cewah) menonton TV. Pastu mak cakap, adik tak balik lagi, telepon tak dapat. Aduh, mak ni..adik tu da besar, tak yahla risau sangat, kejap lagi balik la tu..huhuhuhu...

Seketika kemudian, assalamualaikum....ha, kan adik dah balik...

Pastu...ayah yang baru lepas solat isyak keluar dari bilik...

Ayah: Kenapa balik lambat tak beritahu. Risau mak dengan ayah dibuatnya
Adik: Bateri habis...
Ayah: Pinjam la handphone kawan, telepon bagitau lambat balik
Acek: Pinjam handphone kawan, mesej acek...nanti acek boleh bagitau mak dengan ayah
Mak: Arini acek balik lambat, adik balik lambat....

Huhuhuh..pasrah je ayat mak...yelah anak-anak mak 2 orang ni da besar...masing-masing ada tanggungjawab sendiri, masing-masing ada hal yang hendak dilakukan...Bila dengar mak cakap macam tu, sayu pulak rasa hati ini...Macam mana la nanti bila acek dan adik dah ada kehidupan sendiri nanti....

No comments:

Post a Comment