Thursday, January 7, 2010

Ujian & Dugaan asam garam kehidupan

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
-Surah Al-Baqarah ayat 286-

Hidup ini penuh dengan ujian dan dugaan. Tidak lengkap dan tidak sempurna lah kehidupan seorang manusia itu sekiranya tidak ditimpa ujian dan dugaan. Sesungguhnya ujian dan dugaan yang diturunkan oleh Allah hanyalah untuk menguji tahap keimanan dan kesabaran hamba-hambaNya. Tidak perlulah kita mengeluh atau mempersoalkan ujian dan dugaan yang diturunkan kerana Allah sentiasa berada di sisi orang-orang yang beriman dan bersabar menghadapi ujian dan dugaan itu.
Aku perlu sentiasa positif dan bersabar dengan semua ujian dan dugaan yang diturunkan. Aku yakin setiap apa yang berlaku pasti ada hikmah yang tersembunyi. Walau bagaimanapun, sebagai hamba Allah di muka bumi ini, aku perlu redha dengan setiap apa yang berlaku yang telah ditetapkan untuk aku. Segala yang berlaku adalah yang terbaik untuk aku dan itulah yang telah ditetapkan oleh Allah. Yakin pada Qada' dan Qadar Nya adalah rukun iman yang wajib diyakini oleh setiap manusia. Begitu juga dengan aku, apa jua yang berlaku, apa jua yang akan terjadi adalah Qada' dan Qadar yang telah Allah tetapkan.

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
-Surah Al-Baqarah ayat 216-

Allah Maha Mengetahui. Setiap yang berlaku pada hambaNya sudah ditetapkan dan ditentukan. Terpulanglah kepada manusia bagaimana untuk menghadapinya. Oleh yang demikian, aku akan yakinkan diriku untuk menerima segala yang akan berlaku dalam kehidupan ini sebagai suatu ujian dan dugaan daripada Allah untuk menguji tahap keimanan dan kesabaranku.
Hanya pada Allah aku memohon agar diri ini diberi kekuatan dan kesabaran untuk menghadapi segala ujian dan dugaan yang bakal dihadapi dalam menjalani kehidupan di muka bumi ini.

No comments:

Post a Comment