Thursday, November 17, 2011

semoga semuanya berjalan lancar...

Dah lama tak update blog. Maklumlah orang da nak kahwin, busy skit la jadinya...hehehehe.. Alhamdulillah, semuanya sudah diconfirmkan. Tarikh, lokasi & persediaan2 lain. Walau bagaimanapun, aku sentiasa tengok checklist aku, manalah tau ada benda2 penting yang tertinggal. Maklumlah, first experience..hehehehe :)

Senarai checklist seperti berikut:-
1. Dewan - Kompleks Sukan Bandar Tun Razak - booked
2. Catering & Pakej Pelamin - Sri Angsana Catering - booked
3. Photographer (picture & video) - Abg Zuan & Abg Wan - booked
4. Doorgifts - going to book
5. Tempahan baju nikah & make up hari Sabtu - going to book
6. Hal-hal pernikahan yang lain - forms printed
7. Kursus Kahwin - 26 & 27 November
8. Kad kahwin - tunggu pameran pengantin 2012
9. Senarai tetamu - in progress
10. Barang2 hantaran - tak decide pun lagi

Yang kaler merah perlu diberikan perhatian sebab very uncertain, yang kaler biru boleh menarik nafas lega... Masih banyak lagi yang perlu diberikan perhatian, masih panjang lagi list yang belum settle. InsyaAllah, semoga dipermudahkan.

Meh sini, aku ceritakan serba sedikit mengenai persiapan perkahwinan aku. Untuk dewan, aku target Kompleks Sukan Bandar Tun Razak. Lokasi yang agak dekat dengan rumah. Berhadapan HUKM & bersebelahan dengan Kompleks Renang BTR. Sewa pun dalam kadar kemampuan :)

Catering & Pakej Pelamin ni memang aku da target dari dulu nak amik Sri Angsana ni. Feedback customers dia sebelum ni & food dia yang aku pernah rasa pun membuatkan aku terus confirm utk booking Pakej diorang. Selepas discuss dengan mak & along, Sabtu lepas, 12 November, aku dengan mak & adik pergi booking catering. Pakej yang ditawarkan agak menarik. Sekali dengan pelamin, persalinan, makeup, etc. Kiranya majlis hari Ahad kat dewan tu nanti aku serahkan segala2nya pada Sri Angsana. Rupa2nya, kawan sekolah SAB kerja plak kat ctu, mak dia plak uruskan bahagian pelamin. Alhamdulillah, urusan pada hari Sabtu aritu dipermudahkan :)

Photographer plak adalah salah satu servis yang aku memang dok pening2 pk. Maklumlah kos photographer sangat tinggi & aku xde bajet yang banyak untuk wedding ni. Kiranya majlis aku nanti, secara sederhana jela. Kebetulan perasan FB Abg Zuan (member sekolah menengah Along) yang memang wedding photograpgy secara part time. Bila aku tengok hasil2 dia kat FB, rasa macam not bad. So, aku pun tya la dia. Akhirnya, dia offer aku package yang agak murah & dapat cover 3 majlis (nikah, sanding P, sanding L & outdoors). Da discuss2 dengan En. Tunang, dia kata ok, so aku terus confirmkan dengan Abg Zuan. Abg Zuan cakap xyah bayar deposit dlu, masa nikah bayar 50%, lps dapat album bayar 50% lagi. Jangan lupa reserve date tu dalam kalendar ye Abg Zuan :)

Video DVD ni memang aku tak pernah terpk pun. Yelah, costly kot. Lagipun dah ada photographer, watpe DVD lagi kan. Tapi, memandangkan Abg Wan (abg admin kat office ni) ada wat part time job tu. Dia pun offer aku utk cover 2 majlis (nikah & sanding P) almost 50% daripada harga yang sepatutnya. Patutkah aku tolak offer tu? Wah, kena kira bajet semula ni. Lari bajet nanti. Kira punya kira, tambah, tolak apa yang patut...bole la kot. Lalu aku bayar deposit tanda setuju & Abg Wan dah pun masukkan tarikh majlis aku dalam calendar dia :)

Buat masa sekarang, itulah antara yang telah diconfirmkan. Doorgifts, tu nanti2 bole pergi book sebab aku da jumpa potential seller untuk doorgifts yang aku nak. Confirm je nanti, trus g booking. Kad kahwin plak, En. Tunang suruh tempah time Pameran Pengantin. Oklah tu, memang aku planning camtu kot. Bulan January 2012 nanti kitorg akan tempah. Hantaran & barang2nya, aku planning nk jahit dulang hantaran tu sendiri. Ada skill kena tunjuk..hehehe. Barang hantaran plak planning nak beli bulan depan, Year End Sales kan..

Hal2 berkaitan pernikahan tu, tahun depan baru start buat. HIV test valid for 3 months je, kalo buat awal2 pun xguna. So, da decide dengan En. Tunang semalam, hal2 berkaitan pernikahan January 2012 baru start buat. En. Tunang kata sunat nikah pkul 4ptg. Aku baru tau, dia kata nanti dia suruh ayah dia bincang dengan kadi pasal waktu nikah. Surprisingly, tok kadi (jurunikah) kawasan aku ialah jiran sekampung En. Tunang. Keciknya dunia :)

Cukuplah buat masa ini. Banyak benda nk share sebenarnya. Tapi, cukuplah sekadar apa yang di share di sini. Next post, next update :))))

No comments:

Post a Comment