Wednesday, January 5, 2011

Ada hal-hal yang harus difikirkan manusia, tetapi ada juga hal-hal yang BUKAN HAK manusia untuk memikirkannya

Sewaktu membaca artikel di laman web kegemaran http://www.iluvislam.com/ aku terpandang kata2 di atas yang tiba2 membuatkan aku berfikir...

terlalu banyak rahsia Allah di muka bumi ini, terlalu banyak yang telah ditetapkan untuk kita, terlalu banyak perkara yang telah/sedang/bakal berlaku di luar pemikiran dan kawalan kita (seperti tajuk lagu Farawahida: tak tercapai akalku..hehehe)


Itulah namanya kehidupan...semuanya telah diatur dan ditetapkan dengan sempurnanya untuk kita nikmati dan syukuri selagi diberikan nafas di muka bumi ini. Kadang2 kita akan terfikir, aku planned camni, kenapa jadi camtu...aku nak A, apesal aku dapat B...aku berusaha keras untuk jadikannya sempurna, kenapa huru-hara gak jadinya...semua persoalan itu kadang2 membuatkan kita terus tertanya2..kenapa, kenapa & kenapa...dan kadang2 kita tak temui jawapannya. Kenapa tiada jawapan? bukankah setiap persoalan pasti ada jawapan...itulah yang dikatakan rahsia Allah, yang kadang2 tak perlulah kita fikirkan kenapa.

Sebab itulah kita kena yakin dan percaya, setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya...walaupun semua itu adalah rahsia Allah, itulah yang terbaik untuk kita...hanya Allah yang tahu apa yang terbaik untuk hamba2Nya.


Seperti ayat 216, Surah Al-Baqarah; "boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"

Oleh itu, redha dan bersyukurlah dengan apa saja nikmat yang dikurniakan.

2 comments: