Monday, March 26, 2012

BIDADARI DUNIA kah aku????




Selesai sudah, Konvensyen Bidadari Dunia yang berlangsung di Putrajaya International Convention Centre (PICC). First time join konvensyen mcm ni & first time jugak peg PICC, so double excitement!


Aku pun tak tau, camne aku bole terbuka hati untuk attend konvensyen ni. Semuanya bermula, apabila aku terpadangkan advertisment ni di website iluvislam.com. Tetiba rasa macam tergerak hati untuk melibatkan diri. Alhamdulillah, Allah telah memilih aku untuk menyertai konvensyen ini.


Niat aku hanya satu, untuk menambah ilmu di dada, supaya dapat dijadikan bekalan untuk mengutip segala kebaikan yang ada di dunia ini untuk bertemu denganMu Ya Allah. Terlalu banyak yang ingin dikongsikan sepanjang konvensyen ini berlangsung. Terlalu hebat panel2 yang telah dijemput oleh pihak penganjur. Terlalu kerdil diri ini dirasakan apabila berada di kalangan ilmuan2 & rakan2 lain di Dewan Plemanary PICC itu.


Tetapi, kami semua sama. Hamba Allah, yang tidak putus2 mengumpul bekalan untuk bertemuMu. Tidak kiralah, siapa kami, apa kedudukan kami, apa taraf kami. Aku yakin kami datang dengan satu niat yang sama. Anak ibu yang membawa anaknya, ada makcik yang mengalami kesukaran untuk berjalan, ada student2 U yang baru mula mengenal erti kehidupan, ada professional2 lain yang berjaya dikumpulkan dalam konvensyen yang hebat ini. Subhanallah...


Mungkin aku bole ringkaskan di sini intipati2 yang disampaikan oleh panel2 jemputan


1. Fatimah Syarha - jadikan Allah no. 1 dalam apa jua yang dilakukan dalam kehidupan ini. Niatkan semuanya kerana Allah


2. Ustazah Zawiyah - sayangi Allah, Rasullullah, ibu bapa & diri sendiri


3. Dr Niki - seperti kita menyimpan wang untuk bekalan masa hadapan, begitu jugalah kita perlu mencari bekalan untuk bertemu Sang Pencipta


4. Ustazah Siti Nurbahyah - rehda Allah terletak pada redha ibu bapa. Sayangi mereka, insyaAllah kita akan disayangi Allah


5. Datin Zaleha - kita ada, kita beri, insyaAllah kita akan dapat


6. Wardina, Cat, Puan Su - Allah sukakan kecantikan, jadilah muslimah yang cantik kerana Allah


7. Dr. Muhaya - apabila kita positif, banyak hormon positif yang akan dikeluarkan oleh tubuh badan kita & akhirnya kita akan sentiasa bersangka baik dengan Allah


8. Puan Juliya - untuk menjadi ibu, perlunya ilmu supaya kelak kita tidak ditanya oleh Allah adakah kita telah menjalankan tanggungjawab & amanah yang diberikan kepada kita


7. Dr. Robiah - muslimah & solehah bukan hanya pada fizikal, tetapi hati yang baik akan memancarkan aura yang baik & akan terserlah secara fizikal


8. Ummi Rose - kawallah setiap perhubungan, insyaAllah Allah akan sentiasa mengawal kita


9. Dr. Harlina - diri kita bukan sahaja memerlukan makanan fizikal, tetapi juga memerlukan makanan jiwa, rohani & emosi


10. Ustazah Firus, Ustazah Amie, Irma, Nora & Farliza - kembalilah kepada fitrah semulajadi kejadian manusia iaitu secara mencari kebaikan


Terlalu banyak yang ingin aku kongsikan di sini. Terlalu banyak ilmu yang dicurahkan sepanjang 2 hari konvensyen ini berlangsung. InsyaAllah sedikit sebanyak aku akan cuba memperbaiki diri untuk menjadi insan yang lebih baik. InsyaAllah...




No comments:

Post a Comment